НОВИНИ

Всі новини

е-ТТН 2024: Що варто знати і до чого готуватись?

Що відомо на даний момент?

Електронна товарно-транспортна накладна (е-ТТН) – це єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи (згідно з чинним ЗУ «Про автомобільний транспорт» №2344-III, поточна редакція від 01.01.2024).

е-ТТН містить обов’язкові реквізити, які також визначені ЗУ «Про автомобільний транспорт» та правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом.

Інформація про реєстрацію е-ТТН міститься у Реєстрі товарно-транспортних накладних, держателем якого є Міністерство інфраструктури України.

Метадані про е-ТТН (дані про учасників процесу, точок, з якої та в яку прямує товар, вагу товару та його групу) зберігатимуться у Реєстрі товарно-транспортних накладних, разом із посиланням на платформу, з якої було створено е-ТТН. Проте за збереження даних з самої е-ТТН відповідатимуть провайдери електронного документообігу.

Наразі е-ТТН використовується в експериментальному режимі, тому поки що підприємствам необхідно мати одну паперову копію ТТН з усіма підписами. 

Після того, як використання е-ТТН стане обов’язковим, необхідності у паперовій формі не буде.

Учасники процесу обміну е-ТТН

У процесі обміну товарно-транспортними накладними і, відповідно, е-ТТН задіяні три основні учасники: 

  • Вантажовідправник
  • Перевізник
  • Вантажоодержувач

Згідно з чинним законодавством, кожен з цих учасників повинен мати окремі примірники накладної. 

Стандартний е-ТТН-процес, описаний на офіційному сайті проєкту, виглядає так:

 



Для чого нам е-ТТН?

Основною метою впровадження проєкту е-ТТН є цифровізація товарно-транспортних накладних, які є обов’язковим документом при здійсненні будь-яких автомобільних вантажних перевезень. Але вже навіть на нинішньому, експериментальному етапі чітко видно ряд суттєвих переваг, які бізнес отримує з е-ТТН:

  • Спрощення процесів ланцюга постачання, підвищення їх якості та прозорості
  • Підвищення швидкості логістичних процесів у зв’язку зі зручністю та ефективністю оформлення е-ТТН
  • Зниження або усунення фінансових ризиків, пов’язаних з перевезеннями товарів
  • Зменшення витрат часу, фінансів та ресурсу робітників на паперовий документообіг
  • Зниження впливу “людського фактору” на документообіг підприємств та обмін даними
  • Підвищення рівня безпеки даних (електронний підпис), усунення ризику підробки важливих для бізнесу документів
  • Наближення українського бізнес-ландшафту та законодавства до європейських стандартів

 

е-ТТН: Основні етапи

  • Липень 2019: Наказ Міністерства інфраструктури №413 «Про внесення Змін до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні» запровадив оформлення ТТН в електронній формі.
  • Січень 2020: Старт пілотного проєкту із використанням єдиної центральної бази даних e-ТТН.
  • Жовтень 2021: Законом №1534  запроваджені зміни порядку оформлення ТТН, відповідно до яких вантажовідправник зобов'язаний вказувати транспортний засіб та його параметри (довжину, ширину, висоту, загальну вагу, у тому числі з вантажем, та масу брутто).
  • Серпень 2022: Плановане впровадження обов’язкового використання е-ТТН для всіх транспортних перевезень в Україні (відкладено у зв’язку із повномасштабним вторгненням росії в Україну).
  • Лютий 2023: Запровадження е-ТТН у тестовому режимі.

 

Що буде далі?

На даний момент Міністерство інфраструктури України працює над вдосконаленням системи е-ТТН як з технічного боку, так і з точки зору бізнесу. 

Ведеться постійна робота над передбаченням всіх можливих сценаріїв, які можуть виникнути у процесі перевезення (напр., заміна перевізника, перевантаження на проміжному складі, помилки при створенні е-ТТН, атаки на енергетичну інфраструктуру, тощо) та достосування системи е-ТТН до них. Також ведуться роботи з допрацювання центральної бази даних е-ТТН.

Провайдери ЕДО, що відповідають вимогам системи і готові надавати послуги обміну е-ТТН, наразі проходять тестування. Пізніше на них чекає державна акредитація. Після прийняття постанови про е-ТТН для транспортних перевезень Кабінетом Міністрів України усі провайдери ЕДО повинні будуть пройти повторне тестування.

Comarch бере безпосередню участь у тестуванні проєкту е-ТТН.

Наступний крок після успішного впровадження е-ТТН в Україні, що обговорюється на державному рівні, – це адаптація системи е-ТТН до стандартів Європейського Союзу (eFTI) та інтеграція у електронний документообіг європейського логістичного простору. 

 

Як бізнесу підготуватися до використання е-ТТН?

Для того, щоб почати використовувати е-ТТН, підприємствам необхідно:

  • обрати одного із провайдерів ЕДО, що приєдналися до проєкту, налаштувати з ним усі відповідні бізнес-процеси та розпочати використання е-ТТН у тестовому режимі
  • забезпечити наявність кваліфікованих електронних підписів (КЕП) в усіх працівників, задіяних у процесі перевезення 

Comarch бере активну участь у розробці та вдосконаленні проєкту е-ТТН у складі робочої групи при Міністерстві інфраструктури України. Також Comarch є провайдером ЕДО для обміну е-ТТН, зазначеним на офіційному сайті проєкту

Ви вже готові до зменшення витрат часу та енергії на паперовий документообіг? Тоді зверніться до нас за електронною адресою edi@comarch.com.ua або залиште запит за номером телефону 0 800 300 142 – і почніть впровадження е-ТТН у Вашому бізнесі разом з Comarch.